Rok: 2020

Czym jest spirulina?

Spirulina to mała alga z grupy sinic, jakiej dobre wartości cenili już Aztekowie (https://www.bee.pl/9251-spirulina). Jest idealnym zarzewiem białka, odtruwa system oraz wspiera leczenie trądziku. Spirulina jest zwykle w jeziorach Czad w Afryce i Texcoco w Meksyku. Sztuczne hodowle rozpoczęto zakładać na przełomie lat 60. oraz 70. XX w. Z niebiesko-zielonych alg przed wiekami smażono pożywne placki. Teraz nazwą spirulina charakteryzuje się często dostępne suplementy diety, przeważnie w postaci pigułek. Proszek ze spiruliny wykorzystuje się do produkcji kosmetyków.

Spirulina – co to naprawdę jest?

Spirulina to małe, rozdrobnione algi z rodzaju sinic. Choć spirulina w naturalny sposób jest w poszczególnych zakątkach Afryki oraz Meksyku, w XX w. rozpoczęto hodować ją w wielu miejscach. Natomiast to dlatego, iż spirulina jest niezwykle zdrowa oraz określa się, iż mogłaby pokonać głód na świecie, jeśli była wytwarzana rzeczywiście na dużą skalę. Wartość kaloryczna spiruliny opiera się przede wszystkim na dużej ilości protein szacowanej na blisko 60-70% suchej masy.

Spirulina jako suplement diety

Spirulina należy do najbardziej cennych artykułów pokarmowych ze względu na obecne w niej elementy. Ma ostry smak. Nie jest jedzona jako samodzielny posiłek, lecz dodaje się ją np. do napoi owocowych lub warzywnych, do energetycznych batonów. W codziennym wykorzystaniu są suplementy diety z jej ilością, zwłaszcza powszechne pośród sportowców, osób prowadzących aktywny oraz wyczerpujący styl życia, osób dbających o zdrowie i osób odchudzających się lub także chcących podtrzymać zgrabną figurę. Ilość tłuszczu w spirulinie jest niezwykle różnorodna – może zawierać się w granicach od 1,5% do 12%. Największe jej ilości stanowią kwasy γ-linolenowy (GLA), więc kwasy tłuszczowe będące zwykle w mleku kobiecym, nasionach wiesiołka oraz czarnej porzeczki. Określa się, iż tenże kwas tłuszczowy stanowi 10-12% (poniektóre publikacje podają chociażby 30%) wszelkich kwasów tłuszczowych zamkniętych w glonie.

Wartości wzmacniające spiruliny

To, co zdecydowało o wzrastającej popularności spiruliny, to jej wartości wzmacniające. Najistotniejszą spośród nich jest duża ilość białka (waha się od 50 do 75%), jakie ma w sobie 12 glikoli endogennych oraz 8 glikoli egzogennych. Dzięki temu spirulina stanowi doskonałe źródło białka dla osób ograniczających zjedzenie mięsa, m.in. wegetarian oraz wegan. Spirulina ma w sobie również lipidy możne w kwasy tłuszczowe (1,5 – 12% suchej masy, we współzależności od wytwórcy).

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Co musimy wiedzieć o spirulinie?

Spirulina to alga mająca zielono-niebieski odcień, mająca mocny, charakterystyczny smak oraz aromat i okazująca mnóstwo wartości, jakie korzystnie oddziałują na ludzki system. Spirulina jest hodowana w wielu rejonach na świecie, pomiędzy innymi w Azji, Ameryce i Afryce w miejscach, gdzie pozwoli na to klimat. Przy doborze spiruliny najistotniejsze to ustalenie, iż konkretna alga ma potrzebne certyfikaty oraz patenty, jakie potwierdzają jej działanie. Następną sprawą jest dobór pigułek czy proszku.

Co to jest Spirulina?

Spirulina to obecnie najbardziej zbadane pożywienie, identycznie jak jej kuzynka alga Chlorella. Jest to niebiesko-zielona alga, jaka rośnie w czystej, alkalicznej wodzie. Jej naukowa nazwa to Spirulina Platensis, jaka należy do grupy cyjanobakterii. Nazwa Spirulina wychodzi od określenia spirala oraz tyczy się jej właściwości fizycznej, jaka własnym wyglądem naprowadza sprężynkę. Historia używania poprzez ludzi wartości Spiruliny sięga okresów Azteków.

Jak działa spirulina?

Nazwą spirulina charakteryzuje się często dostępne suplementy diety, jakie we własnym składzie mają biomasę sinic, przeważnie Arthrospira platensis bądź Arthrospira maxima. Spirulina stanowi wyjątkową kompozycję elementów wzmacniających, jakiej żaden artykuł spożywczy nie jest w stanie nam zaoferować. Wedle badaczy spirulina ma zdolności czyszczące, przypieszające metabolizm i mechanizmy trawienne. Wspiera system immunologiczny, poprzez co obniża zagrożenie wystąpienia dolegliwości (np. nowotworów) przez działanie wolnych rodników.

Spirulina wartości

Spirulina we własnym składzie ma przede wszystkim blisko 60% białka, do 8% tłuszczu, w tymże zwłaszcza nienasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie kwas ɤ-linolenowy (w dawce ok. 1080 mg/100g artykułu), lecz też kwasy DHA (dokozaheksaenowy) oraz EPA (eikozapentaenowy). Poza tymże spirulina to źródło dużej ilości β-karotenu, żelaza, potasu, sodu, miedzi oraz manganu, witamin C, K, E i z klasy B. Należałoby nadmienić, iż spirulina daje stosunkowo dużej ilości żelaza i pozostałych bardzo istotnych dla właściwego działania organizmu elementów mineralnych.

Czy można schudnąć wykorzystując spirulinę?


Spirulina niejednokrotnie reklamowana jest jako środek na natychmiastowe zrzucenie niepotrzebnych kilogramów. Dietetycy są zgodni, iż zamknięte w niej wielonienasycone kwasy tłuszczowe, białko i witaminy oraz minerały z pewnością wesprą tenże mechanizm. Tymczasem jednakże spirulina nie jest środkiem odchudzającym oraz nie zapewnia takiego rezultatu. Może być jednakże elementem zdrowej, doskonale zbilansowanej diety w zestawieniu z regularną pracą ruchową.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Spirulina – alga o niesamowitych właściwościach

Sklepy ze zdrową żywnością z miesiąca na miesiąc poszerzają swoją ofertę o produkty, które dobroczynnie wpływają na stan naszego zdrowia. W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się algi, które głównie dzięki zawartości chlorofilu wspomagają detoksykację organizmu, dożywiają organizm w istotne witaminy i minerały oraz dotleniają komórki. Wśród alg szczególną popularnością cieszy się spirulina.

Czym jest spirulina?

Mimo, że u nas nie mówi się o niej jeszcze stosunkowo dużo, to w medycynie ludowej była stosowana już w starożytności. Na jej temat opublikowano mnóstwo prac naukowych, które dowodzą jej skuteczności. Spirulina zaliczana jest do glonów słodkowodnych, które obecnie sprzedawane są w postaci sproszkowanej lub w tabletkach. Jest to mikroalga zaliczana do sinic,

Co w chodzi skład spiruliny?

Spirulina, zwana także zielonym mięsem zyskała na popularności dzięki zawartości cennych bioaktywnych składników. Charakteryzuje się bardzo dużą zawartością protein, jest zatem bardzo dobrym źródłem aminokwasów egzogennych. W związku z powyższym szczególnie polecana jest osobom będącym na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Jest zaliczana do grupy superfoods. W jej skład wchodzą m.in.:

  • wszystkie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A,D,E i K);
  • kompleks witamin z grupy B, m.in. kwas foliowy;
  • witamina C;
  • kwas linolenowy GLA;
  • bioflawonoidy;
  • aminokwasy egzogenne;
  • oraz takie pierwiastki jak żelazo, mangan, cynk, miedź i selen.

Bardzo ważnym składnikiem spiruliny jest fitocyjanina, która charakteryzuje się właściwościami przeciwzapalnymi i oczyszczającymi.

Kto powinien stosować spirulinę?

Ze względu na bogactwo składników odżywczych spirulina jest zalecana niemalże dla wszystkich. Przede wszystkim przyniesie ona korzyści w następujących kwestiach:

  • dożywienie organizmu w witaminy i minerały – może zastąpić syntetyczne kompleksy witaminowo-mineralne;
  • detoksykacja i oczyszczenie organizmu – spirulina ma zdolność do usuwania metali ciężkich;
  • uzupełnienie diety o zawartość dobrze przyswajalnego białka;
  • anemia;
  • problemy skórne, np. trądzik;
  • osłabiony układ odpornościowy.

Ponadto, jak wskazują badania spirulina ma zdolność do obniżania ciśnienia tętniczego, obniża poziom cholesterolu, podkręca metabolizm, przez co przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej. Doceniana jest szczególnie przez osoby prowadzące aktywny tryb życia, świadomie dbające o zdrowie i zgrabną sylwetkę.

Spirulina przede wszystkim jest przeznaczona do stosowania wewnętrznego, jednak producenci kosmetyków także docenili jej właściwości i coraz częściej jest stosowana także zewnętrznie.

Green obraz autorstwa freepik - www.freepik.com